Volvo Car Sverige AB går in som titelsponsor för Scandinavian Mixed hosted by Henrik och Annika.
2022.02.14

Volvo Car Sverige AB går in som titelsponsor för Scandinavian Mixed hosted by Henrik och Annika.

För omedelbar publicering
Måndag den 31 januari, 2022

Press Release Volvo Scandinavian Mixed - Local Sweden Press_SV3.jpg

Pressrelease
DP World Tour och Ladies European Tour tillkännagav idag Volvo Car Sweden AB som ny titelsponsor för Scandinavian Mixed Hosted by Annika and Henrik. Tävlingen arrangeras på Halmstad Golf Club 9-12 juni 2022.

Volvo Cars är ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena, världsledande inom säkerhetsteknik och innovation, med en stark position som marknadsledare i Sverige.

Den innovativa tävlingen, med Annika Sörenstam och Henrik Stenson som ambassadörer, är den första i sitt slag där 78 kvinnor tävlar mot 78 män i samma startfält, på samma villkor och om samma prispott, vilket förstärker golfens förmåga att vara en mångsidig och inkluderande sport. Förra året vann Jonathan Caldwell från Nordirland invigningsupplagan på Vallda Golf and Country Club nära Göteborg.

”Titelpartnerskapet betyder mycket för oss och kommer att skapa stort värde i framtiden. Vi ser Volvo Car Sverige som en självklar partner som delar våra värderingar när det gäller både jämställdhet och hållbarhet. Vi har en långsiktig plan för tävlingen och tillsammans med Volvo Cars är vi med och inspirerar framtidens golf”, säger Claes Nilsson, Commercial Director för Scandinavian Mixed.

Hållbarhet blir allt viktigare för företag på grund av förändrade perspektiv runt om i världen. Volvo Car Scandinavian Mixed är en innovatör inom hållbarhet med ambitionen att bli helt koldioxidneutral. Man använder elcyklar och elbilar, återvinner material som användes vid förra årets evenemang och arrangerar en strandstädning i Halmstad inför turneringen. Dessutom kommer ett träd att planteras för varje såld biljett för att kompensera för koldioxidavtrycket.

”Hållbarhet och jämställdhet är mycket viktigt för Volvo Cars. Genom partnerskapet, som utmanar inom en konservativ sport, ser vi som utmanare i en annan konservativ bransch fantastiska möjligheter att stärka viktiga kundrelationer. Vi ser mycket fram emot att välkomna världens bästa kvinnliga och manliga golfare till Volvo Car Scandinavian Mixed i juni, såväl som nuvarande och framtida kunder, säger Katarina Adamson, CX, Brand & Communications Director för Volvo Car Sverige AB.

Annika Sörenstam, tiofaldig Major-mästare, tillägger: "Vårt spel är inkluderande på så många sätt och den här turneringen fortsätter att lyfta fram detta faktum på en global scen. Volvo Cars har gång på gång visat att de delar dessa värderingar och är en passionerad supporter av golf, och vi är glada över att åter föra kvinnor och män samman för denna fantastiska turnering.

Henrik Stenson, 11-faldig DP World Tour-vinnare, säger: "Jag är glad att ha Volvo Car Sverige ombord som titelpartner för vårt evenemang. Annika och jag ser fram emot att ta med Scandinavian Mixed till en ny bana i Halmstad, och med Volvo Cars ombord är vi ännu gladare över att välkomna tillbaka svenska fans till ett större och bättre event.”

Det är första gången som Norra Banan på Halmstad är värd för en tävling på DP World Tour, men man har tidigare arrangerat evenemang på European Challenge Tour och Ladies European Tour. Senast välkomnade man amatörgolfare till ANNIKA Invitational Europe 2017.

Dp world